23948sdkhjf

Fra shopping til showrooming

Kundeadfærden har ændret sig, og det sætter krav til virksomhederne, der skal finde den gyldne middelvej mellem online- og offlinesalg
Hos køkkenfirmaet Nettoline har man siden 1993 solgt saml-selv køkkener til forbrugere i hele Skandinavien. Men selvom virksomheden har været tro mod sit grund-DNA, har ændringerne i kundeadfærden krævet løbende tilpasninger gennem årene.

I et marked, der har været presset siden finanskrisen, handler det om at have is i maven og se mulighederne i især online-salg, som bliver mere og mere normalt.

- Der er en stor hemmelighed i køkkenbranchen, og det er, at det er fuldstændig ligemeget, hvad I (forbrugerne, red.) vælger, siger Agner Agerholm Nautrup, senior business manager i Nettoline. Han uddyber:

- Om det er et dyrt Svane, billigt Nettoline eller gedigent HTH - det er det samme produkt, I får. Vi bruger alle sammen de samme producenter over hele linjen. Så I kan købe, hvad I vil.

Hvor forbrugerne før tidligt i forløbet besluttede sig for at købe et køkken ved for eksempel HTH, så starter man i dag fra bunden med en søgning på nettet.

Den faktor, at kunderne i stigende grad køber på nettet, stiller større krav til virksomhedernes logistik - og kræver en anden sælger-mentalitet, end man har været vant til før i tiden.

- Når man så kommer ud i butikken, ved man alt, der er værd at vide om det køkken, man har udset sig - og ofte også mere end sælgeren, der står i forretningen. Derfor er det nemt at sælge på nettet, siger Agner Agerholm Nautrup.

Når det er 15 år siden, man har købt et køkken, vil man som forbruger gerne mærke varen og kvaliteten, inden man beslutter sig. Og da denne funktion endnu ikke findes på nettet, holder Nettoline fast i deres fysiske forhandlere - det ene udelukker nemlig ikke nødvendigvis det andet.

- Kunderne vil gerne, at man skulle kunne det hele. I dag shopper man ikke, man showroomer , hvor man går ud og ‘prøver’ varen, og så går hjem og køber. Det må i min verden aldrig blive en ulempe for butikken, for når forbrugerne køber mere på nettet, køber de også mere i butikkerne, siger Agner Agerholm Nautrup, og fortsætter:

- Det, der driver vores virksomhed nu og i fremtiden, er, at vi fokuserer på at være knivskarpe på logistik og den konceptuelle tilgang. Vi følger forbrugerne, hvor de er - på nettet. Vi driver kundedrevet interaktion fra første søgning på nettet til køkkenet står hos kunden.

Nettoline er et 100% dansk-ejet og uafhængigt køkkenfirma, der er grundlagt i 1960’erne - dengang som snedkervirksomhed.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116